Do Drobného kopce bezpečně
nevítězný
Marek Lahoda
300 000 Kč (navržený)
Senioři
Brno - Královo Pole
2017
559 hlasů

V současnosti pro cyklodopravu neexistuje prakticky žádné kvalitní tangenciální propojení mezi SZ a SV města Brna (z Veveří směrem na Černá Pole). Návrh stezky pro chodce s povoleným vjezdem jízdních kol je jednou z částí nejpřímější a zároveň i nejrychlejší a nejlogičtější trasy, která je již v současné době lidmi na kole hojně využívána (viz příloha: screenshot heatmapy = zaznamenaná intenzita jízd na kole).

Cílem projektu je umožnit lidem na kole bezpečné zdolání pozvolného, ale dlouhého stoupání z Veveří směrem na Černá Pole v přímé trase po ulici Drobného mezi zastávkami MHD Zimní stadion a Lesnická. Nyní zde na kole lze jet podle předpisů pouze po frekventované čtyřproudové komunikaci, kde jezdí velké množství trolejbusů a aut. Mnozí řidiči automobilů často jezdí rychleji než 70 km/h, přestože je zde rychlost omezena na 50 km/h. Při srovnání s rychlostí člověka jedoucího na kole do kopce (cca 10–15 km/h) se jedná o významný rizikový faktor.

Návrh projektu má za cíl zlegalizování vjezdu kol na již existující chodník, který je chodci využíván jen minimálně. Prakticky zde všichni na kole jezdí již dnes, jelikož jde bezpochyby o aktuálně nejbezpečnější variantu. V základní variantě návrhu se jedná pouze o osazení čtyř dopravních značek (cca 1–2 000 Kč/kus). Rozšířená varianta zahrnuje řešení všech napojení na tento úsek – tj. v dolní části od parku Lužánky a ulice Sportovní přes sdružené přechody-přejezdy a v horní části vytvoření sjezdu z chodníku do hlavního dopravního prostoru na nové čekací boxy před křižovatkou s ulicemi Gen. Píky a Lesnickou.

Řešení pomocí stezky pro chodce s povoleným vjezdem jízdních kol je zvoleno proto, aby bylo možné bezpečně využít chodník jak pěšky, tak i na kole. Pro cestu z kopce, při které je rychlost kola téměř shodná s rychlostí motorových vozidel, tak totiž bude i nadále možné užít silnice a nebude tak ohrožena bezpečnost chodců na chodníku, ani komplikován průjezd křižovatkami a snížen komfort průjezdu po této komunikaci.

Hlasovací video

VEŘEJNÝ PŘÍNOS PROJEKTU: Projekt je prospěšný jak pro lidi na kole, kteří budou moci pro cestu do kopce legálně využít existující bezpečnou infrastrukturu (jinak málo využívaný chodník), tak i pro řidiče motorových vozidel, zejména trolejbusy MHD.

Rozpočet projektu - návrh

Popis položky Počet jednotek Cena za jednotku Cena celkem
Svislé dopravní značení 4 10 000 40 000
Vodorovné dopravní značení 1 20 000 20 000
Rezerva na realizaci 1 220 000 220 000
Cena projektové dokumentace celkem: 1 20 000 20 000
Údržba bude řešena stejně jako doposud 0
Cena celkem: 300 000 Kč

Posouzení proveditelnosti