Největším problémem cyklostezek v Brně je jejich nespojitost, tento projekt perfektně dotváří jejich fragmentovanou strukturu v daném území. Koridor bude mít po trase různý charakter, podle toho, jak to místní prostorové podmínky dovolí, cílem je však všude vybrat nejbezpečnější a nejkomfortnější řešení.
Projekt na jihu navazuje na protipovodňová opatření a s nimi související cyklostezky, na severu se napojí na cyklostezku od Pisárek, která se bude stavět spolu s rekonstrukcí vodovodního řádu v nejbližších letech. Díky realizaci nebudou muset cyklisté projíždět frekventované Mendlovo náměstí a ušetří mnohým nervy za volantem.
V Brně cyklistická doprava dlouhodobě narůstá na úsecích, které jsou fyzicky oddělené od komunikace. Zlepšení podmínek pro cyklisty má také pozitivní dopad na životní prostředí a kvalitu života v městě. Méně vozidel na silnicích znamená nižší emise skleníkových plynů a lepší ovzduší pro všechny obyvatele. Zároveň podpora cyklistiky přispívá k zdravějšímu životnímu stylu a snižuje závislost na automobilové dopravě.
Projekt se zaměřuje na optimalizaci trasy tak, aby byla co nejefektivnější a současně co nejbezpečnější. To znamená využití dostupného prostoru tak, aby cyklisté měli dostatek místa a současně nebyli vystaveni riziku kolizí s vozidly. Kromě toho se projekt snaží využít přírodních prvků a urbanistických prvků k vytvoření příjemného prostředí pro cyklisty.
VEŘEJNÝ PŘÍNOS PROJEKTU:
vyšší bezpečnost cyklistů
méně kolizních situací na Mendlově náměstí
příjemnější životní prostředí
Popis položky | Počet jednotek | Cena za jednotku | Cena celkem | |
---|---|---|---|---|
Projektová dokumentace | 1 | 400 000 | 400 000 | |
Realizace opatření | 1 | 4 350 000 | 4 350 000 | |
Údržba | 3 | 80 000 | 240 000 | |
Cena celkem: | 4 990 000 Kč |
Subjekt | Odůvodnění | Závěr |
---|---|---|
Odbor dopravy | proveditelný | |
Odbor územního plánování a rozvoje | Územní plán realizaci cyklistických stezek stezek připouští jako součást veřejných prostranství. Při projektové přípravě je třeba situovat cyklostezku do stavebních ploch a minimalizovat případné zásahy do ploch zeleně. Tato trasa se mírně odchyluje od trasy vymezené ve výkresu D.2 Koncepce cyklistické dopravy M1:25000, konkrétní vedení tras je však možno upravovat na základě projektové dokumentace. | proveditelný |
Odbor zdraví | Při úpravách veřejných prostranství je nutné respektovat požadavky na bezbariérové užívání. V případě realizace bude projekt konzultován s Poradním sborem Rady města Brna pro bezbariérové Brno, jak ve fázi přípravy a projektování, tak i během realizace. | proveditelný |
Odbor památkové péče | proveditelný | |
Majetkový odbor | proveditelný | |
MČ Brno - střed | Městská část souhlasí s realizací projektu na svém území a doporučuje dále sledovat v rámci opatření na ulici Hlinky, rekonstrukce nábřeží řeky Svratky a připravované rekonstrukce ulice Vídeňské. | proveditelný |