Zásady participativního rozpočtu statutárního města Brna
1. Pojmy
Co myslíme, když řekneme…
- Participativní rozpočet je proces, ve kterém je občanům města Brna umožněno rozhodovat o části rozpočtu města Brna.
- Občan města Brna je fyzická osoba, která má trvalý pobyt v Brně a dosáhla věku 18 let.
- Obyvatel města Brna je fyzická osoba starší 15 let, která se v Brně zdržuje.
- Město je pro účely těchto Zásad statutární město Brno, jeho městské části a obchodní společnosti zařazené v Koncernu Brno (dále jen „obchodní společnosti“).
- Majetek města je pro účely těchto Zásad majetek ve vlastnictví statutárního města Brna, jeho městských částí a obchodních společností.
- Projekt je investiční či neinvestiční akce realizovaná na území a majetku města:
- investiční projekt – je zaměřen zejména na pořízení hmotného i nehmotného majetku. Investiční neboli „tvrdý“ projekt zahrnuje jak náklady na jeho pořízení, tak i provozní náklady po dobu 3 let. Provozní náklady není možné využít k jinému účelu.
- neinvestiční projekt – je zaměřen na tzv. „měkké“ aktivity, při kterých nedochází k pořizování, budování nebo rekonstrukcím majetku města. Náklady neinvestičního projektu jsou určeny pouze na jeho realizaci.
- Odbor participace Magistrátu města Brna (dále jen „PARO“) – do jeho kompetence spadá koordinace celého procesu participativního rozpočtu včetně dohledu nad realizací projektu a následná kontrola.
- Realizátor projektu je PARO, popřípadě jiný subjekt, který byl pověřen realizací projektu Radou města Brna (dále jen „RMB“) na základě doporučení PARO.
- Správce projektu zajišťuje u investičních projektů provoz majetku, jenž je výstupem zrealizovaného projektu, jeho údržbu a případné opravy.
- Navrhovatel projektu je obyvatel města, který návrh projektu podal.
- Výzva je dokument schválený RMB obsahující základní informace k zahajovanému ročníku participativního rozpočtu.
2. Průběh procesu
Jak to celé funguje?
- Participativní rozpočet se skládá z několika navazujících a pravidelně se opakujících fází:
- zahájení ročníku RMB,
- podávání návrhů projektů obyvateli,
- posuzování proveditelnosti projektů,
- hlasování občanů,
- realizace projektů.
- Termíny pro jednotlivé fáze participativního rozpočtu stanovuje RMB v souladu s článkem 3 těchto Zásad.
3. Ročníky
Jaký je harmonogram a kolik peněz se rozdělí?
- Participativní rozpočet probíhá v jednotlivých ročnících.
- Každý ročník zahajuje RMB schválením Výzvy, která obsahuje především:
- objem finančních prostředků vyčleněných z rozpočtu města,
- tematické okruhy pro projekty,
- harmonogram participativního rozpočtu.
4. Podávání návrhů projektů
Co když mám nápad na projekt?
- Každý obyvatel města může podat návrh na nejvýše pět projektů.
- Projekt musí obsahovat minimálně tyto informace:
- název projektu,
- popis návrhu projektu a stručné shrnutí,
- veřejný přínos projektu,
- umístění projektu (nebo informaci o jeho nevázanosti na místo),
- předpokládaná finanční náročnost,
- kontakt na navrhovatele,
- tematický okruh projektu.
- Kontakty pro podávání projektů budou uvedeny ve Výzvě vydané RMB.
5. Vhodné projekty
Co lze a nelze navrhovat?
- Podané projekty musí vyhovět následujícím omezením:
-
- projekt je veřejně prospěšný,
- doba přípravy projektu by neměla přesáhnout 24 měsíců,
- doba fyzické realizace projektu by neměla překročit 12 měsíců,
- město má kompetenci projekt realizovat,
- projekt musí být na majetku a území města,
- celkové předpokládané náklady na realizaci projektu včetně jeho provozních nákladů po dobu 3 let nepřekračují 5 mil. Kč (včetně DPH),
- do návrhu rozpočtu projektu musí být zahrnuty veškeré (investiční i provozní) výdaje projektu, bez ohledu na případné příjmy,
- veškeré příjmy generované projektem budou náležet do rozpočtu realizátora/správce (města),
- finanční prostředky alokované na projekty participativního rozpočtu nesmí být použity k jinému účelu,
- projekt nesměřuje do bytového fondu města,
- projekt nesmí propagovat produkty, služby, činnosti či stanoviska subjektů komerčního i nekomerčního charakteru, zejména náboženského či politického,
- cílem projektu nesmí být přímé poskytování finančních prostředků (například formou dotací, výher či darů),
- u investičních projektů, které nejsou vázány na jedno konkrétní místo, ale mají být realizovány na území více městských částí, je nutný souhlas všech městských částí, do jejichž území realizace projektu zasahuje,
- u investičních projektů, které nejsou vázány na jedno konkrétní místo, ale mají být realizovány na majetku více městských společností, je nutný souhlas všech městských společností, do jejichž majetku realizace projektu zasahuje,
- projekty, které nejsou vázány na konkrétní místo ani městské části a mají tzv. celoměstský charakter budou předloženy RMB,
- projektem není – návrh na změnu legislativy, návrh na zavedení, změnu či rušení regulačního omezení (zákazy, dopravní značky), materiál předkládaný orgánům města ke schválení apod.,
- projekty, které budou shledány rasistickými, hanlivými, sexistickými apod. budou označeny jako nevhodné,
- projekty, které byly označeny jako nevhodné, jsou uvedeny na webových stránkách participativního rozpočtu.
-
- Na provozních výdajích se může finančně podílet městská část nebo obchodní společnost:
- zapojení městské části nebo obchodní společnosti musí být uvedeno navrhovatelem v návrhu projektu,
- závazné stanovisko městské části nebo obchodní společnosti o finanční účasti na provozních výdajích musí být vydáno před ukončením posuzování proveditelnosti projektu,
- případné poskytnuté prostředky se nezapočítávají do limitu dle článku 5. odst. 1 bodu f. těchto Zásad.
6. Posouzení proveditelnosti projektu
Půjde to udělat?
- U každého podaného návrhu projektu bude městem posouzena jeho proveditelnost, a to především se zřetelem na:
- formální náležitosti projektu (k tomu blíže článek 4 odst. 2 těchto Zásad),
- soulad projektu s požadavky stanovenými v těchto Zásadách pro vhodné projekty,
- přiměřenost předpokládaných nákladů projektu,
- přiměřenost předpokládané časové náročnosti projektu,
- skutečnost, zda projekt není v rozporu s plánovanými investičními či neinvestičními akcemi města,
- soulad se zákony a jinými právními předpisy a s veřejným zájmem.
- Proveditelnost projektu je podmíněna souhlasem městské části, na jejímž území má být projekt realizován, o který žádá PARO.
- V případech, kdy projekt zasahuje do majetku obchodní společnosti, je vyžadován také souhlas příslušné obchodní společnosti s realizací projektu, o který žádá PARO.
- Navrhovatel projektu bude vyrozuměn, zda je jím navržený projekt:
- proveditelný, či
- neproveditelný.
- Navrhovatel bude průběžně informován ze strany PARO o stavu posuzování jeho projektu.
- Ve fázi podávání a posuzování projektů bude mít navrhovatel možnost provést dílčí úpravy, zejména aby vyhověl požadavkům na proveditelnost.
- Do hlasování postupují pouze proveditelné projekty, které prošly posouzením.
7. Hlasování
Jak vyjádřit podporu nebo nesouhlas?
- Hlasovat může každý občan města.
- Termín pro zahájení a ukončení hlasování vyhlašuje RMB ve Výzvě.
- Hlasování probíhá následujícími způsoby:
- v elektronické podobě na webových stránkách,
- osobně na veřejných setkáních nebo na PARO.
- Každý občan může využít obě z výše uvedených možností, v případě pochybností o platnosti elektronického hlasování je závazné osobní hlasování.
- Podporu projektu občan vyjadřuje kladnými hlasy, kterých má k dispozici 5 (z toho maximálně dva na jeden projekt).
- Nesouhlas s projektem občan vyjadřuje zápornými hlasy, které má 2 (z toho maximálně jeden na projekt).
- Počet kladných i záporných hlasů pro jednotlivé projekty, včetně jejich pořadí bude průběžně zveřejňován na webových stránkách paro.damenavas.cz.
- Hlasování je tajné.
- Platná budou ta hlasování, která budou v souladu s těmito Zásadami.
8. Výběr projektů k realizaci
Jak vyhodnotíme hlasování?
- Po ukončení hlasování budou sečteny všechny platné kladné hlasy.
- Projekty, pro které bude hlasovat více občanů záporně než kladně, nebudou zahrnuty.
- Projekty budou seřazeny dle počtu dosažených kladných hlasů, v případě shody rozhodují doplňující kritéria v následujícím pořadí: počet záporných hlasů, počet hlasujících.
- Projekty budou dle dosaženého pořadí zařazovány do seznamu vítězných projektů, a to až do vyčerpání finanční částky na příslušný ročník participativního rozpočtu určené ve Výzvě.
- Vítězné projekty se stanou součástí návrhu rozpočtu města na následující rok.
- Výsledky hlasování a vítězné projekty budou zveřejněny.
9. Realizace projektů
Co když projekt vyhraje?
- Realizace vítězných projektů bude financována a realizována městem.
- Realizátorem je PARO, popřípadě jiný subjekt, který byl pověřen realizací projektu RMB na základě doporučení PARO.
- Pokud skutečné náklady na realizaci projektu překročí předpokládanou částku o maximálně 20 % z celkové ceny na daný projekt, budou městem dofinancovány. Při vyšším překročení bude ze strany PARO předložen do RMB materiál obsahující možné následné postupy.
- Pokud skutečné náklady nedosáhnou předpokládané částky, zůstane úspora PARO.
- Pokud jsou dva nebo více vítězných projektů neslučitelné (místně nebo časově) je realizován ten s větším počtem hlasů.
- Pokud dojde zásahem vyšší moci k prodloužení realizace projektu nad 12 měsíců, bude projekt dokončen.
- Pokud dojde zásahem vyšší moci k nerealizovatelnosti projektu, nebude projekt dokončen.
- Na realizaci projektu není právní nárok.
- Průběh realizace bude zveřejňován na webových stránkách paro.damenavas.cz.
- Projekty realizované v rámci participativního rozpočtu budou viditelně označeny logem Dáme na vás.
10. Setkání s veřejností
Bez lidí to nepůjde.
- V průběhu procesu participativního rozpočtu probíhají veřejná setkání s obyvateli města Brna.
- Setkání jsou svolávána prostřednictvím PARO s dostatečným časovým předstihem.
11. Odbor participace
Kdo se o to stará?
- O průběh participativního rozpočtu se starají pracovníci Magistrátu města Brna zařazení v PARO.
- PARO se věnuje zejména:
- komunikaci s obyvateli, občany a navrhovateli projektů,
- spolupráci na tvorbě a realizaci komunikační kampaně participativního rozpočtu,
- navrhování termínů zahájení a ukončení jednotlivých fází participativního rozpočtu,
- posuzování proveditelnosti projektů včetně komunikace s městskými částmi, volenými orgány města Brna a dalšími subjekty města,
- zveřejňování podaných projektů, výsledků hlasování, průběhu realizace projektů,
- realizaci projektů.
- PARO provádí formální kontrolu navržených projektů a spolupracuje s navrhovateli při odstranění jejich nedostatků.
12. Informovanost
Kde se dozvědět více?
- Informování veřejnosti probíhá průběžně ve všech fázích procesu.
- Město využívá všechny vhodné dostupné komunikační kanály, zejména pak:
- webové stránky participativního rozpočtu,
- sociální sítě,
- tištěná média, letáky,
- kontaktní místa a kampaň ve veřejném prostoru.
- Informace o časovém harmonogramu, setkáních, hlasování, projektech a průběhu jejich realizace jsou zveřejňovány na webových stránkách participativního rozpočtu.
13. Vyhodnocení procesu participativního rozpočtu
Budeme to zlepšovat.
- Celý proces participativního rozpočtu bude pravidelně vyhodnocován a zlepšován.
- Hodnotit se bude především:
- dostupnost procesu pro veřejnost,
- splnění cílů komunikační kampaně participativního rozpočtu,
- kvalita uskutečněných setkání,
- zatížení úřadu,
- úspěšnost realizace projektů.