Společná doprava cyklistů a automobilů je vždy kompromisním řešením a bezpečnostním rizikem v dopravě pro všechny účastníky provozu. Na přiléhajícím městském pozemku podél výpadové komunikace Hradecká je podél betonového oplocení u Tauferových kolejí a dále pak z vnitřní strany hřiště u ZŠ Jana Babáka prostor, který by se dal využít k vybudování cyklostezky, která nejen že umožní bezpečný přístup dětem (s rodiči) na kole z/do školy, ale odkloní i cyklisty z ulice Jana Babáka, potažmo Purkyňovy; respektive vytvoří cyklokoridor až z ulice Královopolská směrem z/do centra mimo hlavní dopravní tepny.
Stávající cyklostezka vedoucí po ulici Hradecká z Královopolské končí u podchodu na ulici Tererova. Průjezd touto ulicí se pak stává pro řidiče i cyklisty nepříjemnou (ulice Tererova je obousměrná, přičemž je i pro obousměrný provoz úzká). Následně je cyklista nucen jet po Jana Babáka s auty i tramvají, přičemž je zde, především v ranních hodinách komplikovaná situace s „parkováním ala K+R“ podél chodníku na této ulici.
Navrhované řešení by tak mohlo motivovat cyklisty mimo automobilovou a městskou hromadnou dopravu z vedlejších ulic.
V budoucím řešení a směrování cyklodopravy by cyklostezka mohla pomoci nasměrovat odklon cyklistů do vedlejších ulic mezi ulicemi Pod kaštany a Kounicova a dále k občanské vybavenosti a přiléhajícího parku.
Celková délka pro vybudování plánované cyklostezky: cca 250m.
Projekt počítá s investicemi na odstranění náletových dřevin a stabilizaci stávajícího porostu a vybudování asfaltového (živičného) povrchu, vybudování silničního (dopravně bezpečnostního) zábradlí v místě hřiště a souvisejícími náklady na realizaci.
VEŘEJNÝ PŘÍNOS PROJEKTU: Navrhované řešení odklání cyklisty mimo automobilovou a městskou hromadnou dopravu z okolních ulic. Umožní bezpečný přístup dětem (s rodiči) na kole z/do ZŠ Jana Babáka, a propojí stávající cyklotrasu z ulice Královopolská po ulici Hradecká blíže do centra.
Popis položky | Počet jednotek | Cena za jednotku | Cena celkem | |
---|---|---|---|---|
Živičná vozovka pro cyklisty a veřejný provoz | 1 | 1 000 000 | 1 000 000 | |
Odstranění náletů a dřevin s trávou (trasa kolem plotu) | 1 | 120 000 | 120 000 | |
silniční (dopravně bezpečnostního) zábradlí | 1 | 380 000 | 380 000 | |
Projektová dokumentace (stavební řízení, realizační dokumentace) | 1 | 200 000 | 200 000 | |
Rezerva projektu | 1 | 500 000 | 500 000 | |
údržba cyklostezky (strojní čištění, sběr odpadu, odmetání) | 3 | 20 000 | 60 000 | |
Cena celkem: | 2 260 000 Kč |
Subjekt | Odůvodnění | Závěr |
---|---|---|
Odbor územního plánování a rozvoje | Pozemky p.č. 3706/4, 3706/5 v k.ú. Královo Pole a p.č. 2609/8, 2613/3, 2613/2 a část pozemku 2610/17 v k.ú. Žabovřesky jsou součástí plochy ostatní městské zeleně. Jedná se o vzrostlou významnou izolační zeleň při frekventované komunikaci Hradecká. Cyklistická stezka lze vybudovat pouze např. jako změna organizace dopravy v již existujících komunikacích v této lokalitě, vybudování nové zpevněné komunikace na úkor městské zeleně je zde nepřijatelné. Pro úplnost upozorňujeme, že podobu předprostoru ZŠ Jana Babáka řeší studie, kterou v současné době pořizuje Odbor životního prostředí Magistrátu města Brna. | neproveditelný |
Majetkový odbor | Projekt je dle identifikace MO situován na pozemky p.č. 3706/4, 3706/5 v k.ú. Královo Pole (MČ Brno-Královo Pole) a pozemky p.č. 2609/8, 2610/17, 2613/3 resp. 2613/2 v k.ú. Žabovřesky (MČ Brno-Žabovřesky). | proveditelný |
Odbor životního prostředí | Umístění trasy cyklostezky v normových parametrech mezi komunikací Hradecká a protihlukovou stěnou, by si vyžádala rozsáhlé kácení izolační zeleně, která tvoří hygienickou barieru (hluk, prach) k rušné komunikaci Hradecká. | neproveditelný |
Odbor zdraví | V případě, že se bude jednat o smíšenou stezku (cyklo/pěší) je při projektování a realizaci nutno respektovat požadavky na bezbariérové užívání (vyhláška 398/2009 Sb.). V případě realizace doporučujeme projekt dále konzultovat s Poradním sborem Rady města Brna pro bezbariérové Brno, jak ve fázi přípravy a projektování, tak i během realizace, současně konzultovat také případný výběr a osazení vhodného mobiliáře. | proveditelný |
Odbor investiční | proveditelný | |
Odbor dopravy | Uvedený projekt se jeví jako logická zkratka, nicméně pokud by to znamenalo zásahy do zeleně a do pozemků ZŠ, není to příliš rozumné řešení. Z hlediska koncepce by projekt pouze zlepšil napojení mezi ulicemi Dobrovského (potažmo Tererova) a Tábor. | neproveditelný |